Pastorala Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la Duminica Ortodoxiei din Anul Domnului 2024

 

PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL,

PREACUCERNICULUI CLER

ȘI PREAIUBIȚILOR CREDINCIOȘI

DIN PATRIARHIA ROMÂNĂ,

Har, bucurie și pace de la Dumnezeu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh,

iar de la noi părintești binecuvântări!

Preacuvioși și Preacucernici Părinți,

Iubiți frați și surori în Domnul,

Dumnezeiasca Scriptură ne învață că Sfânta noastră Biserică

este „trupul lui Hristos, plinirea Celui ce plinește toate

întru toți” (Efeseni 1, 23). Biserica, având cap pe Mântuitorul Iisus

Hristos (Efeseni 1, 22), continuă în lume, prin prezența Duhului

Sfânt, lucrarea mântuitoare a lui Hristos, propovăduind cuvântul

Lui, împărtășind harul dumnezeiesc, conducând spre Împărăția lui

Dumnezeu pe toți cei care cred, se botează în numele Sfintei Treimi

și Îi urmează Lui.

Dar Lumina lui Hristos, chiar de la începuturile creștinismului,

a întâmpinat împotrivire, care, în timp, s-a manifestat prin erezii,

schisme, persecuții, diferite tulburări, venite din partea vrăjmașilor

Bisericii. Nu a existat punct din învățătura creștină care să nu fie

atacat, tăgăduit sau interpretat greșit de învățăturile diferiților eretici.

Taina Sfintei Treimi, dumnezeirea și omenitatea Mântuitorului,

pururea-fecioria Maicii Domnului, Sfintele Taine, Sfintele Icoane,

Sfânta Cruce, toate au fost contestate. Lupta a fost mare și grea,

dar, de fiecare dată, s-au ridicat ierarhi și părinți întăriți și luminați

de Duhul Sfânt, care, în timpul Sfintelor Sinoade Ecumenice, au

combătut învățăturile greșite și au statornicit dreapta credință.

Astăzi, în prima duminică a Sfântului și Marele Post, numită și

Duminica Ortodoxiei, ne amintim de biruința dreptei credințe în fața

ereziei iconoclaste, sărbătorind, totodată, biruința Ortodoxiei în fața

tuturor ereziilor.

Cu toate că, încă din primele veacuri creștine, Sfintele Icoane

au avut un loc aparte în cultul Bisericii și au constituit o componentă importantă a vieții religioase a credincioșilor, au existat voci

care le-au respins, devenind luptători aprigi împotriva lor, adică

iconoclaști.

Cel dintâi împărat bizantin care a emis acte oficiale împotriva

cinstirii icoanelor a fost Leon al III-lea Isaurul (717-741). Acesta a

promulgat între anii 726 și 729 mai multe decrete iconoclaste. Pentru

Biserică a fost o perioadă zbuciumată, în care apărătorii dreptei

credințe au avut de suferit: unii au fost torturați, alții, exilați, iar alții

au murit ca martiri. Atunci au fost distruse și numeroase icoane,

adevărate comori ale Bisericii Ortodoxe.

Unul dintre cei care s-au ridicat hotărât în apărarea Sfintelor

Icoane a fost Sfântul Ioan Damaschin, marele teolog și viețuitor

al Mănăstirii „Sfântul Sava” din pustiul Iudeei. Alți părinți care au

apărat cu argumente solide cinstirea Sfintelor Icoane au fost Sfântul

Teodor Studitul, Sfântul Nichifor Mărturisitorul, Sfântul Grigorie

Decapolitul ș.a.

Tulburările provocate de iconoclaști au continuat, încât, în

anul 787, împărăteasa Irina (†802), în calitate de regentă, cu sprijinul

patriarhului Tarasie al Constantinopolului (784-806), a convocat

Sinodul al VII-lea Ecumenic la Niceea, în provincia Bitinia din

Asia Mică. Sinodul, la care au participat aproximativ 350 de episcopi, a hotărât că cinstirea icoanelor este o practică bineplăcută

lui Dumnezeu. De asemenea, a precizat că icoanele pot fi pictate

și trebuie cinstite, pentru că pe ele sunt zugrăvite chipurile unor

persoane sfinte, iar cinstirea nu este adresată materiei icoanei, ci

persoanei reprezentate pe icoană.

Liniștea, însă, nu s-a așezat în Biserică nici după Sinodul al

VII-lea Ecumenic din anul 787. Potrivnicii icoanelor au continuat

lupta. Pentru a pune capăt controverselor, împărăteasa Teodora a

Bizanțului (842-846), împreună cu patriarhul Metodie, au convocat

un Sinod la Constantinopol, în martie 843. Sinodul a stabilit

învățătura ortodoxă despre cinstirea icoanelor, pe temeiul Sfintei

Scripturi și al scrierilor Sfinților Părinți, și a declarat valabile toate

hotărârile celor șapte Sinoade Ecumenice. Întrucât restabilirea

cultului icoanelor a avut loc în ajunul primei duminici din Postul

Mare, aceasta a fost numită Duminica Ortodoxiei. De atunci, în

fiecare an, în prima duminică din Postul Mare, care constituie un

prim popas în urcușul duhovnicesc spre Înviere, Biserica dreptmăritoare din întreaga lume amintește de biruința asupra iconoclaștilor și aduce un omagiu celor care au luptat pentru dreapta credință.

Cuvântul „Ortodoxie” înseamnă „dreaptă credință” sau

„dreaptă slăvire”. Ortodoxia înseamnă „a crede drept” nu în ceva, ci

în Cineva, în Dumnezeu cel adevărat. Ortodoxia este legătura vie a

omului cu Hristos, care ne duce la Dumnezeu Tatăl, la viața veșnică,

deoarece spune Mântuitorul Hristos: „Eu sunt Calea, Adevărul și

Viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine” (Ioan 14, 6). Cu

alte cuvinte, credința în Mântuitorul nostru Iisus Hristos este calea

adevărată care ne duce la viața veșnică.

Duminica Ortodoxiei este și o aducere-aminte de credința strămoșilor noștri, care este credința Sfinților Apostoli, a Sfinților Părinți

și a martirilor, și de felul cum înaintașii noștri au trăit și au apărat

credința adevărată. Duminica Ortodoxiei este un moment de reflecție

și de conștientizare a îndatoririlor care ne revin și nouă pentru a

păstra tezaurul credinței moștenit de la strămoși și a-l transmite

generațiilor viitoare, pentru a ne face datoria față de Dumnezeu și

față de înaintașii noștri.

Dreptmăritori creștini,

Temeiul reprezentării iconografice a Domnului nostru Iisus

Hristos, a Maicii Sale și a sfinților este Întruparea Celei de a doua

Persoane a Sfintei Treimi, Fiul lui Dumnezeu. Sfântul Evanghelist Ioan

spune: „Și Cuvântul S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi și am văzut

slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr”

(Ioan 1, 14). Și tot Sfântul Ioan Teologul mărturisește: „Ce era de la

început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și mâinile

noastre au pipăit despre Cuvântul vieții, și Viața s-a arătat și am văzut-o

și mărturisim și vă vestim Viața de veci, care era la Tatăl și s-a arătat

nouă” (1 Ioan 1, 1-2).

Astfel, icoana Mântuitorului nostru Iisus Hristos ne amintește

de smerenia Fiului lui Dumnezeu, Care „S-a deșertat pe Sine, chip de

rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, și la înfățișare aflându-Se

ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, și

încă moarte pe cruce” (Filipeni 2, 7), pentru a ne face pe noi, oamenii,

fiii lui Dumnezeu după har (cf. Ioan 1, 12). Mântuitorul S-a smerit pe

Sine, S-a pogorât din cer pe pământ, pentru ca pe oameni să-i ridice

de pe pământ la cer.

Icoana nu este un idol, cum greșit au interpretat prigonitorii

Sfintelor Icoane și interpretează astăzi cei care tăgăduiesc cinstirea

acestora. Idolul este zeul inventat, care nu există în realitate, un chip

cioplit la care se închinau păgânii, crezând că acesta le ascultă și le

împlinește cerințele. Icoana este un chip al unei persoane reale, fie că

este Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Maica Domnului sau sfinții lui

Dumnezeu. Între icoană și persoana zugrăvită pe ea există o legătură

duhovnicească, iar noi cinstim nu materia (lemnul sau pânza), ci

persoana pictată, stabilindu-se o legătură tainică între prototip

și noi. Creștinul ortodox, când se roagă în fața icoanelor, nu zice

„icoană, ajută-mă!”, ci „Doamne, miluiește-mă!”, „Maica Domnului

sau Preacurată Fecioară, ajută-mă!”, „Sfinte Ierarhe Nicolae sau Sfinte

Gheorghe, roagă-te pentru noi!”.

Icoanele ne pun în față scene din Sfânta Scriptură sau chipuri

de persoane cu viață bineplăcută lui Dumnezeu, care s-au învrednicit de fericirea vieții veșnice în Împărăția cerurilor, amintindu-ne

că omul este chemat la sfințenie.

Icoanele sunt ferestre spre veșnicie, prin care sufletul nostru,

privind spre cele sfinte, se înalță, crește duhovnicește. Este greu să ne

imaginăm o casă de creștin dreptmăritor sau o biserică în care să nu fie

nicio icoană. Un asemenea spațiu ar fi ca un deșert, un loc pustiu, fără

Dumnezeu.

Icoana înlesnește comunicarea cu persoana zugrăvită pe ea,

către care noi îndreptăm rugăciunea noastră. În fața icoanei, rugăciunea este tainică, mai smerită, mai intensă. Icoana ne ajută să ne

adunăm gândurile, să ne concentrăm atenția la rugăciune. Prezența

harică a persoanei zugrăvite pe icoană devine un învățător care ne

amintește că toți suntem chemați să ne facem părtași fericirii veșnice

și că putem dobândi și noi, prin faptele credinței, Împărăția lui

Dumnezeu.

Icoana ne arată că omul poate birui păcatul și poate ajunge la

îndumnezeire, cu ajutorul harului Duhului Sfânt și prin viață curată.

Iubiții noștri fii duhovnicești,

Biserica Ortodoxă Română, în calitate de „mamă spirituală a

poporului român” (Mihai Eminescu), a avut grijă tot timpul de fiii

săi, indiferent unde s-au aflat aceștia, în țară sau în afara granițelor.

Prin diferite programe de asistență social-filantropică au fost

construite cantine pentru oamenii cu venituri modeste, au fost ridicate case pentru bătrâni, unități medicale pentru bolnavi, cămine

pentru copii ș.a. Această activitate caritabilă a fost posibilă prin

contribuția fiecărui membru al Bisericii, care a donat cu dărnicie

din puținul său.

Una dintre poruncile Mântuitorului este să fim milostivi:

„Fiți milostivi, precum și Tatăl vostru este milostiv” (Luca 6, 36).

Milostenia este manifestarea virtuții bunătății. Creștinul ortodox

știe că, atunci când este milostiv, se aseamănă cu Dumnezeu, iar

„Dumnezeu iubește pe cel care dă cu voie bună” (2 Corinteni 9, 7). Să

nu uităm de semenul nostru care este în lipsuri, de cel flămând, de cel

gol, de cel însetat, de cel bolnav, de cel din închisoare, de cel străin și

pribeag, de cel în suferință, de cel întristat și înstrăinat, de cel care a

rămas pe drumuri, fără adăpost, înțelegând că în fiecare dintre acești

confrați ai noștri suferă tainic Însuși Hristos, Mântuitorul nostru (cf.

Matei 25, 35-36).

Pentru susținerea activităților misionar-pastorale și social-filantropice ale Bisericii Ortodoxe Române, a fost instituit Fondul

Central Misionar, în care sunt depuse donațiile de la fiecare parohie

sau mănăstire a Bisericii Ortodoxe Române. Fondul Central Misionar

este o expresie a solidarității ortodocșilor români, dar și o mărturie a

unității de neam.

De susținerea acestui Fond beneficiază, în fiecare an, comunități parohiale, biserici, mănăstiri și așezăminte sociale din țară

și din diaspora, care contribuie, astfel, prin activitățile misionare,

sociale, educaționale și caritative, la păstrarea identității noastre

românești.

Și în acest an ne adresăm, așadar, preoților și credincioșilor

Sfintei noastre Biserici, cu îndemnul de a participa la colecta pentru

Fondul Central Misionar și de a contribui fiecare după puterea și

inima lui, din dragoste față de Dumnezeu și față de semeni, având

conștiința că, ajutând Biserica neamului, ne ajutăm pe noi înșine ca

popor dreptcredincios.

Având nădejdea că îndemnul nostru va fi auzit și că veți

răspunde cu dărnicie creștină, vă mulțumim pentru generozitate și

ne rugăm lui Dumnezeu să vă binecuvânteze cu darurile Sale cele

bogate și să vă ajute în urcușul duhovnicesc spre Slăvitul Praznic al

Învierii Domnului nostru Iisus Hristos!

Harul Domnului nostru Iisus Hristos și dragostea lui

Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu

toți! (2 Corinteni 13, 13).

Președintele Sfântului Sinod

al Bisericii Ortodoxe Române

† D a n i e l

Arhiepiscopul Bucureștilor,

Mitropolitul Munteniei și Dobrogei,

Locțiitorul tronului Cezareei Capadociei și

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

† Teofan,

Arhiepiscopul Iașilor și

Mitropolitul Moldovei și Bucovinei

† Laurenţiu,

Arhiepiscopul Sibiului și

Mitropolitul Ardealului

† Andrei,

Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și

Clujului și Mitropolitul Clujului,

Maramureșului și Sălajului

† Irineu,

Arhiepiscopul Craiovei și

Mitropolitul Olteniei

† Ioan,

Arhiepiscopul Timișoarei și

Mitropolitul Banatului

† Petru,

Arhiepiscopul Chișinăului,

Mitropolitul Basarabiei și

Exarhul Plaiurilor

† Iosif,

Arhiepiscopul Ortodox Român

al Europei Occidentale și

Mitropolitul Ortodox Român

al Europei Occidentale și Meridionale

† Serafim,

Arhiepiscopul Ortodox Român

al Germaniei, Austriei și Luxemburgului

și Mitropolitul Ortodox Român

al Germaniei, Europei Centrale și de Nord

† Nicolae,

Arhiepiscopul Ortodox Român al

Statelor Unite ale Americii și Mitropolitul

Ortodox Român al celor două Americi

† Nifon,

Mitropolit onorific,

Arhiepiscopul Târgoviștei

și Exarh Patriarhal

† Teodosie,

Arhiepiscopul Tomisului

† Calinic,

Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților

† Irineu,

Arhiepiscopul Alba Iuliei

† Varsanufie,

Arhiepiscopul Râmnicului

† Ioachim,

Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

† Calinic,

Arhiepiscopul Argeșului și Muscelului

† Ciprian,

Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei

† Casian,

Arhiepiscopul Dunării de Jos

† Timotei,

Arhiepiscopul Aradului

† Ignatie,

Episcopul Hușilor

† Lucian,

Episcopul Caransebeșului

† Sofronie,

Episcopul Ortodox Român al Oradiei

† Iustin,

Episcopul Ortodox Român

al Maramureșului și Sătmarului

† Nicodim,

Episcopul Severinului

și Strehaiei

† Antonie,

Episcopul de Bălți

† Veniamin,

Episcopul Basarabiei de Sud

† Vincenţiu,

Episcopul Sloboziei și Călărașilor

† Andrei,

Episcopul Covasnei și Harghitei

† Galaction,

Episcopul Alexandriei și Teleormanului

† Ambrozie,

Episcopul Giurgiului

† Sebastian,

Episcopul Slatinei și Romanaților

† Visarion,

Episcopul Tulcii

† Petroniu,

Episcopul Sălajului

† Nestor,

Episcopul Devei și Hunedoarei

† Ieronim,

Episcopul Daciei Felix

† Siluan,

Episcopul Ortodox Român al Ungariei

† Siluan,

Episcopul Ortodox Român

al Italiei

† Timotei,

Episcopul Ortodox Român

al Spaniei și Portugaliei

† Macarie,

Episcopul Ortodox Român

al Europei de Nord

† Mihail,

Episcopul Ortodox Român

al Australiei și Noii Zeelande

† Ioan Casian,

Episcopul Ortodox Român al Canadei

† Varlaam Ploieșteanul,

Episcop-vicar patriarhal

† Paisie Sinaitul,

Episcop-vicar

patriarhal

† Timotei Prahoveanul,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Bucureștilor

† Nichifor Botoșăneanul,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Iașilor

† Ilarion Făgărășanul,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Sibiului

† Benedict Bistriţeanul,

Episcop-vicar al Arhiepiscopiei

Vadului, Feleacului și Clujului

† Paisie Lugojeanul,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Timișoarei

† Marc Nemţeanul,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române

a Europei Occidentale

† Nectarie de bretania,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române

a Europei Occidentale

† Sofian Brașoveanul,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române

a Germaniei, Austriei și Luxemburgului

† Damaschin Dorneanul,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Sucevei

și Rădăuților

† Emilian Crișanul,

Episcop-vicar

al Arhiepiscopiei Aradului

† Timotei Sătmăreanul,

Arhiereu-vicar

al Episcopiei Ortodoxe Române

a Maramureșului și Sătmarului

† Gherontie Hunedoreanul,

Arhiereu-vicar

al Episcopiei Devei și Hunedoarei

† Atanasie de Bogdania,

Arhiereu-vicar

al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei

† Teofil de Iberia,

Arhiereu-vicar

al Episcopiei Ortodoxe Române

a Spaniei și Portugaliei

 

Vezi statistici

Promovează o postare

Îmi place

Comentează

Distribuie